Een klein gedeelte van het team van SCS Software is een tijdje terug naar Cologne, Duitsland geweest om de Gamescom bij te wonen, de grootste Europese game show. Ze hebben lange tijd in een voor publiek afgesloten gedeelte gezeten; dit gedeelte is alleen bedoeld voor zakelijk overleg. Ze zijn dan ook zo druk bezig geweest met het zakelijke aspect van die dag dat ze bijna geen tijd haden om zich in de publieke hallen te laten zien. Ze hebben dus ook geen tijd gehad om foto's te maken van die dag. Die dag was echter wel erg belangrijk voor hen en de toekomst van de games.
Wat SCS wil, is openheid richting de fan-communities, maar dat niet alleen, ook richting de publishing partners. Tenslotte moeten zij het vertrouwen in de games krijgen om tenslotte de games weer te verkopen aan ons, zowel via retail als digitaal. Grote game-evenementen zijn een uitgelezen en grote kans voor SCS om de "collega's" van publishing-bedrijven in persoon te ontmoeten en alle plannen te bespreken.
Zonder goeie partners die goed zijn in de afzetmarkt, zou een game als Euro Truck Simulator 2 het niet lang volhouden tussen alle andere games in de huidige grote game-markt. Zonder een netwerk van partners van grote reputatie zou SCS het zeer moeilijk hebben in vrijwel alle landen.
Ook was SCS verheugd om een vertegenwoordiger van Steam te ontmoeten waarmee ze de mogelijkheden om Euro Truck Simulator 2 aan Steam toe te voegen hebben besproken. Al eerder is dit geprobeerd door SCS, maar zonder succes. Binnen nu en een paar weken komt Steam met Greenlight, een nieuw systeem waarbij ze een game toelaten tot Steam, afhankelijk van de fans, des te meer stemmen een game krijgt, des te meer kans op een plek in Steam. Het ligt bij SCS in de planning om zodra dat Greenlight uitkomt, gelijk mee te doen met dit systeem. SCS hoopt op jullie stemmen te mogen rekenen, als je kijkt naar hoeveel fans er zijn van dit genre games moet het namelijk niet moeilijk zijn om goedgekeurd te worden op deze manier. Binnenkort daarover meer!
Om deze post even af te sluiten iets dat nog niet veel is laten zien, het centrale "hub" scherm van het hoofdscherm van Euro Truck Simulator 2. Wat nieuw is, is dat de game niet meer een op tekst gebaseerd hoofdscherm heeft, zoals in de voorgaande games. SCS wist dat ze in ETS 2 een nieuw, flexibel hoofdscherm nodig hadden om alle nieuwe en bestaande functies in te kunnen huisvesten. Het moest iets worden wat makkelijk te begrijpen is, ondanks alle functies. Na wat experimenten werd het "desktop" principe toegepast, er is een centraal scherm dat qua opzet lijkt op een bureaublad van je eigen pc. Er zijn iconen voor programma's op je computer, in ETS 2 kunnen die icoontjes gebruikt worden voor verschillende functies. Bij elkaar horende icoontjes zijn samengevat in zogenaamde "widgets". Aan het begin zijn nog niet alle iconen beschikbaar, SCS wil de speler niet gelijk overbelasten met te veel icoontjes. Ervaring leert dat je beter niet gelijk te veel moet veranderen, maar SCS heeft nog genoeg ruimte om extra functies toe te voegen, die ze net na de release willen doorvoeren.